
Czy sprzedawca energii elektrycznej może ponosić odpowiedzialność wobec swojego klienta za sprzedaż rezerwową? Rachunki od sprzedawcy rezerwowego są o wiele wyższe niż standardowe opłaty za prąd. Czy klient może dochodzić zwrotu nadpłaty na podstawie przepisów o odpowiedzialności odszkodowawczej?
Pełnomocnictwo do przeprowadzenia procesu zmiany sprzedawcy
W momencie podpisania nowej umowy sprzedaży energii elektrycznej klient udziela sprzedawcy pełnomocnictwa do przeprowadzenia procesu sprzedawcy. Jest to standardowa praktyka na rynku energii. Na podstawie tego pełnomocnictwa nowy sprzedawca powinien dopełnić wszystkich formalności potrzebnych do rozpoczęcia sprzedaży energii elektrycznej. Działania klienta ograniczają się tylko do złożenia podpisu pod pełnomocnictwem. Niestety czasami proces zmiany sprzedawcy przebiega nieprawidłowo i klient odbiera energię od sprzedawcy rezerwowego.
Sprzedawca rezerwowy energii elektrycznej
Jeżeli nowy sprzedawca energii elektrycznej nie przeprowadzi w sposób prawidłowy procesu zmiany sprzedawcy, to klientowi grozi „wpadnięcie na sprzedaż rezerwową”.
Dzieje się tak, gdy dla danego punktu poboru nie będzie wyznaczony żaden sprzedawca energii elektrycznej. Wtedy obowiązek sprzedaży energii elektrycznej ma właśnie sprzedawca rezerwowy.
Oczywiście ceny energii elektrycznej u takiego sprzedawcy są o wiele wyższe niż stawka rynkowa. Klient wtedy ponosi znaczne straty finansowe – zamiast zapłacić wynegocjowaną stawkę za energię elektryczną z nowym sprzedawcą – musi zapłacić wysoki rachunek sprzedawcy rezerwowemu.
Do rozpoczęcia sprzedaży energii elektrycznej przez sprzedawcę rezerwowego może dojść np. gdy dotychczasowa umowa sprzedaży energii elektrycznej obowiązuje na czas określony i nie ulega automatycznemu przedłużeniu po tym terminie, zaś nowy sprzedawca nie zgłosił jeszcze sprzedaży energii elektrycznej. Najczęściej takie sytuacje mają miejsce na początku roku kalendarzowego. Powszechnie umowy sprzedaży energii elektrycznej z przedsiębiorcami zawiera się do 31 grudnia danego roku.
Niestety odbiorca energii elektrycznej nie dowie się szybko o sprzedaży rezerwowej. Najczęściej wychodzi to na jaw przy okazji otrzymania pierwszej faktury od sprzedawcy rezerwowego, czyli po co najmniej miesiącu od rozpoczęcia sprzedaży.
Odpowiedzialność odszkodowawcza sprzedawcy za sprzedaż rezerwową
Czy klient może pociągnąć do odpowiedzialności za sprzedaż rezerwową sprzedawcę energii elektrycznej?
Jeżeli sprzedawca nie dopełnił swoich obowiązków wynikających z umowy sprzedaży energii elektrycznej, to może on ponosić odpowiedzialność odszkodowawczą wobec swojego klienta.
Podstawą prawną takiej odpowiedzialności może być artykuł 471 k.c. Brzmi on następująco:
Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.
Należy przeanalizować umowę sprzedaży energii elektrycznej. Z treści umowy będzie wynikać, chociażby kiedy miała rozpocząć się sprzedaż energii elektrycznej do danego punktu poboru.
Oczywiście zanim klient wystosuje wezwanie do zapłaty do sprzedawcy energii elektrycznej, musi zweryfikować, dlaczego przeprowadzenie procesu zmiany sprzedawcy nie przebiegło pomyślnie. Czasami, mimo że sprzedawca dopełnił wszelkich formalności, i tak doszło do sprzedaży rezerwowej. Stąd nie polecam kierować sprawy do sądu, przed ustaleniem czy sprzedawca energii elektrycznej faktycznie ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą za sprzedaż rezerwową.
Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w zakresie odpowiedzialności sprzedawcy za sprzedaż rezerwową, to zapraszam do KONTAKTU.