Artykuł 172 prawa telekomunikacyjnego

artykuł 172 prawa telekomunikacyjnego

O tym przepisie powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca. Jednym z najlepszych kanałów sprzedażowych jest bowiem rozmowa telefoniczna z potencjalnym klientem. W jaki sposób prowadzić marketing własnych produktów w zgodzie z prawem? Pozyskanie numerów telefonów potencjalnych klientów wydaje się łatwe. Czy jednak wykorzystanie takich kontaktów nie będzie prowadzić do naruszenia art. 172 prawa telekomunikacyjnego?

Artykuł 172 prawa telekomunikacyjnego – o co chodzi?

Przepis, o którego istnieniu powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca chcący sprzedawać swoje produkty telefonicznie czy mailowo, to art. 172 prawa telekomunikacyjnego.

Ustęp 1 tego artykułu brzmi następująco:

Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.

Artykuł 172 prawa telekomunikacyjnego – co oznacza dla przedsiębiorcy?

W skrócie: jeżeli przedsiębiorca chce dzwonić do przyszłych czy potencjalnych klientów z ofertą marketingową, musi uzyskać ich uprzednią zgodę.

Telefonowanie, wysyłanie maili czy SMS-ów w ciemno, bez zgody abonenta lub użytkownika końcowego, jest zabronione.

Przepis znacznie ogranicza przedsiębiorcom możliwość prowadzenia telemarketingu i e-marketingu. Z drugiej strony, to nie dziwi: pewnie sami wiecie, jak denerwujące jest odbieranie nawet kilku telefonów dziennie od osób, które chcą sprzedać coś, czego nie potrzebujecie i najprawdopodobniej nigdy nie będziecie potrzebować.

Artykuł 172 prawa telekomunikacyjnego jest więc odpowiedzią na ten konflikt interesów: przedsiębiorców, którzy chcą sprzedawać produkty, i użytkowników, którzy nie chcą otrzymywać niezamówionych reklam.

Telekomunikacyjne urządzenia końcowe i automatyczne systemy wywołujące

W art. 172 prawa telekomunikacyjnego pojawiają się dwa pojęcia, nad którymi musimy się krótko pochylić.

Chodzi o telekomunikacyjne urządzenia końcowe i automatyczne systemy wywołujące.

Zacznijmy od drugiego z nich. Automatyczne systemy wywołujące to systemy techniczne służące do przekazywania komunikatów indywidualnym odbiorcom bez bezpośredniego udziału człowieka. Odpowiednio zaprogramowane urządzenia przyłączone do sieci telekomunikacyjnej inicjują oraz realizują przekaz informacji. Dla mniejszych przedsiębiorców zakaz używania automatycznych systemów wywołujących nie powinien być tak uciążliwy. Gorzej jest z telekomunikacyjnymi urządzeniami końcowymi.

Pojęcie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych zostało zdefiniowane w ustawie – Prawo telekomunikacyjne. Są to więc urządzenia telekomunikacyjne przeznaczone do podłączenia bezpośrednio lub pośrednio do zakończeń sieci, czyli:

  • telefony (stacjonarne i komórkowe);
  • tablety;
  • komputery;
  • faksy.

Jednym słowem są to wszystkie urządzenia, dzięki którym można odczytać lub otrzymać jakąś informację.

Artykuł 172 prawa telekomunikacyjnego ma bardzo szerokie zastosowanie. Dotyczy on:

  • wiadomości e-mail;
  • rozmów telefonicznych;
  • wiadomości SMS;
  • faksów.

Niech nie zmyli was użycie spójnika „i” w art. 172 prawa telekomunikacyjnego. Użycie już jednego z tych systemów stanowi naruszenie tego przepisu. A więc zakazane jest używanie:

  • telekomunikacyjnych urządzeń końcowych lub
  • automatycznych systemów wywołujących,  lub
  • jednocześnie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących.

Zakres zastosowania tego przepisu jest zatem bardzo szeroki.

Dlatego warto włożyć wysiłek i uzyskać odpowiednie zgody od przyszłych klientów.

Zgoda, ale od kogo?

Prawo telekomunikacyjne wprost wskazuje, że zgodę trzeba uzyskać od abonenta lub użytkownika końcowego. Nie zawsze osoba, która opłaca abonament za telefon, jest równocześnie jego użytkownikiem. Uzyskanie zgody od jednej osoby może okazać się niewystarczające.

Taka sama zgoda jak na przetwarzanie danych osobowych

Prawo telekomunikacyjne wprowadza również obostrzenia co do sposobu uzyskiwania zgód.

W tym zakresie odnosi się ona do warunków uzyskania zgody wynikających z RODO.

Zgoda musi być:

  • dobrowolna;
  • konkretna;
  • świadoma;
  • jednoznaczna.

Pamiętajmy też, że zgodę można w każdym momencie cofnąć i powinno to być wolne od opłat. Przedsiębiorca nie może utrudniać cofnięcia zgody.

Nawet największe polskie spółki nie stosują się do tej zasady.

Rozpatrzmy przykład z życia wzięty.

Jakiś czas temu zadzwoniła do mnie przedstawicielka jednego z banków z ofertą udzielenia mi kredytu. Jestem klientką tego banku, ale już w poprzedniej rozmowie z doradcą wyraźnie cofnęłam zgodę na komunikację marketingową. Mimo to otrzymałam kolejny telefon z propozycją wzięcia kredytu. Pracowniczka banku poinformowała mnie, że w celu cofnięcia zgody muszę udać się do oddziału banku i tam złożyć odpowiednie oświadczenie w formie pisemnej (!). W mojej ocenie bank nie zapewnił możliwości wycofania zgody w sposób prosty. Powinnam móc ją cofnąć w toku rozmowy telefonicznej.

Przedsiębiorca powinien posiadać odpowiednie narzędzia ewidencjonowania zgód.

Przedsiębiorca a konsument – różnicy nie ma 

Artykuł 172 prawa komunikacyjnego nie dokonuje rozróżnienia między przedsiębiorcami a konsumentami. Dotyczy on każdego. Przedsiębiorca, który chce wykorzystać telekomunikacyjne urządzenia końcowe, powinien od każdego uzyskać na to uprzednią zgodę. Tłumaczenie, że oferty przesyłane są w obrocie profesjonalnym, nie przyniesie rezultatu. Będzie to nadal naruszenie art. 172 prawa telekomunikacyjnego, a kara może być dotkliwa.

Surowa kara

Za naruszenie art. 172 prawa telekomunikacyjnego grozi wysoka kara. Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym kara wynosi do 3% przychodu ukaranego podmiotu osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. Taka kara możne odbić się na kondycji finansowej większości przedsiębiorstw. Na szczęście decyzji o nałożeniu kary nie nadaje się rygoru natychmiastowej wykonalności. Kara nie zostanie przymusowo wyegzekwowana od przedsiębiorcy do momentu, aż decyzja będzie prawomocna.

Podsumowując, niezastosowanie się do art. 172 prawa telekomunikacyjnego może być kosztowne. Poza wysoką finansową karą przedsiębiorca może narazić na szwank swoją markę. Świadomość prawna potencjalnych klientów jest coraz większa, szczególnie od kiedy obowiązuje RODO.

Jeżeli chcesz skorzystać z porady prawnej w zakresu zgodności z prawem marketingu bezpośredniego, to zapraszam do KONTAKTU. 

One thought on “Artykuł 172 prawa telekomunikacyjnego”

  1. W 2019 r. pojawiło się kilka ciekawych orzeczeń na temat zgody na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego. W swoich decyzjach Prezes UOKiK stoi na stanowisku, że już samo wykonanie połączenia w celu uzyskania zgody stanowi naruszenie art. 172 Prawa telekomunikacyjnego. Co ciekawe, na początku roku jeden z warszawskich sądów stanął na stanowisku zupełnie przeciwnym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?

Skontaktuj się ze mną: 609-774-245 joanna@legun.pl

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Joannę Legun w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły w Polityce prywatności.

    Przeczytaj także

    zgoda na rozpowszechnianie wizerunku
    ABC prawa
    Prawo autorskie

    Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku, czyli co fotograf wiedzieć powinien

    Zdjęcia ludzi należą do najładniejszych i najwdzięczniejszych spośród powstających. Kwestia wykorzystania cudzego wizerunku zgodnie z prawem budzi jednak spore wątpliwości. W jaki sposób fotograf może korzystać z wizerunku osób, które fotografuje? Kiedy potrzebna jest zgoda na rozpowszechnianie wizerunku? Poniżej praktyczny poradnik, o tym co fotograf wiedzieć powinien, żeby zgodnie z prawem opublikować czyjś wizerunek.  Artykuł 81 […]

    Czytaj więcej
    klauzula abuzywna
    ABC prawa
    Orzecznictwo
    Umowy

    5 najpopularniejszych klauzul abuzywnych

    Z większością klauzul abuzywnych przedsiębiorcy radzą sobie bardzo dobrze. Wiedzą, że takich zapisów nie można umieszczać w umowach z konsumentami. Jednak Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nadal orzeka o niezgodności postanowień umownych z przepisami prawa. Poniżej przedstawiam 5 najpopularniejszych klauzul abuzywnych. Sprawdź czy jakaś klauzula abuzywna nie znajduje się w Twoim wzorcu umowy.  Przeczytaj więcej o […]

    Czytaj więcej
    Co copywriter powinien wiedzieć o prawie?
    ABC prawa

    9 kwestii prawnych dla copywritera

    Inspiracja do napisania tego artykułu pojawiła się w trakcie współpracy z Tekstowni.pl. Byłam gościem organizowanego przez Ewę Szczepaniak kursu online dla początkujących copywriterów. Dla tych, który nie wzięli udziału w kursie przygotowałam listę 9 kwestii prawnych, na które powinien zwrócić uwagę początkujący copywriter. 1. Umowa o dzieło czy umowa o świadczenie usług? To podstawowy dylemat […]

    Czytaj więcej