Działalność nierejestrowana a RODO

Działalność nierejestrowana a RODO

Prowadzenie działalności nierejestrowanej staje się coraz popularniejsze. To dobry sposób na sprawdzenie pomysłu na biznes bez konieczności zakładania działalności gospodarczej i – w teorii – bez konieczności spełniania wielu uporczywych obowiązków i formalności.

Praktyka niestety wygląda inaczej.

Działalność nierejestrowana a RODO

Osoby, które zamierzają prowadzić nierejestrowaną działalność gospodarczą, powinny przygotować się na wdrożenie zasad wynikających z RODO.

Osoba, która prowadzi nierejestrowaną działalność gospodarczą, może działać w taki sam sposób jak przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, ale na mniejszą skalę. Jednak ta skala nie zwalnia jej z obowiązku przestrzegania RODO.

RODO nie ma zastosowania w przypadku przetwarzania danych osobowych przez osobę fizyczną w ramach czynności o czysto osobistym lub domowym charakterze.

Trudno uznać, że osoba, która prowadzi działalność nierejestrowaną, przetwarza dane osobowe w taki sposób, że nie musi przestrzegać postanowień RODO.

Dla przykładu osoba, która prowadzi działalność nierejestrowaną:

  • sprzedaje swoje produkty klientom i w tym celu prosi ich o imię nazwisko oraz adres do wysyłki towaru;
  • umieszcza na swojej stronie internetowej formularz zapisu do newslettera;
  • odpowiada na maile przyszłych klientów, którzy proszą o przedstawienie oferty.

Do wykonania tych czynności konieczne jest przetwarzanie danych osobowych. Bez wątpienia nie jest to przetwarzanie danych osobowych o czysto osobistym czy domowym charakterze.

Obowiązek informacyjny i tożsamość administratora

Jednym z podstawowych obowiązków, które ciążą na osobie prowadzącej nierejestrowaną działalność gospodarczą, jest spełnienie obowiązku informacyjnego.

Obowiązek informacyjny jest to zestaw informacji o administratorze danych osobowych. Zawiera także informacje o uprawnieniach osoby, której dane są przetwarzane, czy sposobie przetwarzania i przechowywania danych osobowych.

W przypadku osób, które dopiero zamierzają prowadzić działalność nierejestrowaną, największe kontrowersje wzbudza konieczność podania swojej tożsamości i danych kontaktowych. Często spotykam się z pytaniami, czy podanie tych danych jest konieczne.

Odpowiedź brzmi: tak.

Osoba prowadząca nierejestrowaną działalność gospodarczą powinna podać swoje imię i nazwisko. Nie ma od tego wyjątku. Podanie np. nazwy strony internetowej czy marki to za mało. Administrator powinien podać swoje pełne imię i nazwisko.

Spójrzmy na to od drugiej strony. Jeżeli przekazujemy swoje dane osobie, która nie prowadzi działalności gospodarczej, to chcielibyśmy wiedzieć, kto jest odpowiedzialny za ich bezpieczeństwo i do kogo możemy kierować roszczenia dotyczące bezpieczeństwa naszych danych osobowych.

Również osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej, powinna wskazać swoje dane kontaktowe. Nie musi to być jej adres zamieszkania, jak wymagały tego poprzednie przepisy o ochronie danych osobowych. Jednak klient czy osoba, która zapisała się do newslettera, powinna mieć realne szanse kontaktu z administratorem danych osobowych.

Przeczytaj więcej o tym, czy każda strona musi mieć politykę prywatności.

Jeżeli chcesz skorzystać z porady prawnej dotyczącej RODO, to zapraszam do KONTAKTU.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?

Skontaktuj się ze mną: 609-774-245 joanna@legun.pl

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Joannę Legun w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły w Polityce prywatności.

    Przeczytaj także

    zadatek a zaliczka
    ABC prawa

    Zadatek a zaliczka – co lepiej zapłacić?

    Są takie pojęcia w prawniczym języku, które dla laika znaczą to samo. Jednak pomylenie ich na prawniczym gruncie może przysporzyć sporo problemów. Wcześniej pisałam o różnicach między wypowiedzeniem a odstąpieniem od umowy. Teraz przyszedł czas na kilka słów o różnicach między zadatkiem a zaliczką. Zadatek a zaliczka – wspólne cechy Zadatek i zaliczka są często […]

    Czytaj więcej
    Rozliczenie umowy leasingu
    ABC prawa
    Umowa leasingu
    Umowy

    Rozliczenie umowy leasingu po jej wypowiedzeniu

    Jeżeli umowa leasingu zostanie wypowiedziana przez leasingodawcę, pozostaje kwestia rozliczenia. W jaki sposób rozliczyć umowę leasingu po jej rozwiązaniu? Ile musi zwrócić leasingodawcy korzystający? Jak to obliczyć? Co trzeba wiedzieć o rozliczeniu umowy leasingu po jej wypowiedzeniu? Rozwiązanie umowy leasingu Umowa leasingu zawierana jest na czas określony. W tym czasie korzystający może korzystać z rzeczy […]

    Czytaj więcej
    wspólnicy spółki cywilnej jako współadministratorzy
    ABC prawa
    Umowy

    Wspólnicy spółki cywilnej jako współadministratorzy danych osobowych

    Spółka cywilna nie jest spółką w rozumieniu prawa handlowego. To umowa zawarta między wspólnikami spółki cywilnej. Wszelkie obowiązki przypadają więc nie spółce, a wszystkim wspólnikom spółki cywilnej. Dotyczy to również obowiązków wynikających z RODO. Kto będzie administratorem danych osobowych w spółce cywilnej? Wspólnicy spółki cywilnej mogą występować jako współadministratorzy danych osobowych w rozumieniu rozporządzenia o […]

    Czytaj więcej