Działalność nierejestrowana a RODO

Działalność nierejestrowana a RODO

Prowadzenie działalności nierejestrowanej staje się coraz popularniejsze. To dobry sposób na sprawdzenie pomysłu na biznes bez konieczności zakładania działalności gospodarczej i – w teorii – bez konieczności spełniania wielu uporczywych obowiązków i formalności.

Praktyka niestety wygląda inaczej.

Działalność nierejestrowana a RODO

Osoby, które zamierzają prowadzić nierejestrowaną działalność gospodarczą, powinny przygotować się na wdrożenie zasad wynikających z RODO.

Osoba, która prowadzi nierejestrowaną działalność gospodarczą, może działać w taki sam sposób jak przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, ale na mniejszą skalę. Jednak ta skala nie zwalnia jej z obowiązku przestrzegania RODO.

RODO nie ma zastosowania w przypadku przetwarzania danych osobowych przez osobę fizyczną w ramach czynności o czysto osobistym lub domowym charakterze.

Trudno uznać, że osoba, która prowadzi działalność nierejestrowaną, przetwarza dane osobowe w taki sposób, że nie musi przestrzegać postanowień RODO.

Dla przykładu osoba, która prowadzi działalność nierejestrowaną:

  • sprzedaje swoje produkty klientom i w tym celu prosi ich o imię nazwisko oraz adres do wysyłki towaru;
  • umieszcza na swojej stronie internetowej formularz zapisu do newslettera;
  • odpowiada na maile przyszłych klientów, którzy proszą o przedstawienie oferty.

Do wykonania tych czynności konieczne jest przetwarzanie danych osobowych. Bez wątpienia nie jest to przetwarzanie danych osobowych o czysto osobistym czy domowym charakterze.

Obowiązek informacyjny i tożsamość administratora

Jednym z podstawowych obowiązków, które ciążą na osobie prowadzącej nierejestrowaną działalność gospodarczą, jest spełnienie obowiązku informacyjnego.

Obowiązek informacyjny jest to zestaw informacji o administratorze danych osobowych. Zawiera także informacje o uprawnieniach osoby, której dane są przetwarzane, czy sposobie przetwarzania i przechowywania danych osobowych.

W przypadku osób, które dopiero zamierzają prowadzić działalność nierejestrowaną, największe kontrowersje wzbudza konieczność podania swojej tożsamości i danych kontaktowych. Często spotykam się z pytaniami, czy podanie tych danych jest konieczne.

Odpowiedź brzmi: tak.

Osoba prowadząca nierejestrowaną działalność gospodarczą powinna podać swoje imię i nazwisko. Nie ma od tego wyjątku. Podanie np. nazwy strony internetowej czy marki to za mało. Administrator powinien podać swoje pełne imię i nazwisko.

Spójrzmy na to od drugiej strony. Jeżeli przekazujemy swoje dane osobie, która nie prowadzi działalności gospodarczej, to chcielibyśmy wiedzieć, kto jest odpowiedzialny za ich bezpieczeństwo i do kogo możemy kierować roszczenia dotyczące bezpieczeństwa naszych danych osobowych.

Również osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej, powinna wskazać swoje dane kontaktowe. Nie musi to być jej adres zamieszkania, jak wymagały tego poprzednie przepisy o ochronie danych osobowych. Jednak klient czy osoba, która zapisała się do newslettera, powinna mieć realne szanse kontaktu z administratorem danych osobowych.

Przeczytaj więcej o tym, czy każda strona musi mieć politykę prywatności.

Jeżeli chcesz skorzystać z porady prawnej dotyczącej RODO, to zapraszam do KONTAKTU.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?

Skontaktuj się ze mną: 609-774-245 joanna@legun.pl

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Joannę Legun w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły w Polityce prywatności.

    Przeczytaj także

    odstąpienie od umowy
    ABC prawa
    Umowy

    Umowne odstąpienie od umowy

    Strony mogą w umowie przewidzieć, że jednej lub obu stronom będzie przysługiwało prawo do odstąpienia od umowy. W jaki sposób umieścić w umowie prawo do odstąpienia od umowy, żeby taki zapis był skuteczny i wiążący dla stron? Odstąpienie od umowy  Odstąpienie od umowy jest bardzo silnym uprawnieniem. Pisałam już o różnicach między odstąpieniem a wypowiedzeniem […]

    Czytaj więcej
    Co copywriter powinien wiedzieć o prawie?
    ABC prawa

    9 kwestii prawnych dla copywritera

    Inspiracja do napisania tego artykułu pojawiła się w trakcie współpracy z Tekstowni.pl. Byłam gościem organizowanego przez Ewę Szczepaniak kursu online dla początkujących copywriterów. Dla tych, który nie wzięli udziału w kursie przygotowałam listę 9 kwestii prawnych, na które powinien zwrócić uwagę początkujący copywriter. 1. Umowa o dzieło czy umowa o świadczenie usług? To podstawowy dylemat […]

    Czytaj więcej
    Wzór umowy
    ABC prawa

    5 zalet własnego wzoru umowy

    Ostatnio kilka osób zadało mi podobne pytanie – czy przedsiębiorca powinien mieć swój wzór umowy. Dla mnie odpowiedź jest oczywista. Jeżeli prowadzisz swój biznes, masz własną firmę, świadczysz dany rodzaj usługi, to powinieneś mieć swój wzór umowy. Jest to oszczędność czasu i pieniędzy. Dzięki takiemu wzorowi umowy lepiej dbasz o swoje interesy. 1. Oszczędność pieniędzy […]

    Czytaj więcej