Wizerunek – kluczowe aspekty prawne

wizerunek

W ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie ma definicji wizerunku. Jednak ustawa posługuje się tym pojęciem i w większości przypadków wymaga uzyskania zgody na rozpowszechnianie wizerunku. Dlatego też warto ustalić co kryje się pod tym pojęciem. 

Czym jest wizerunek?

Ani w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych ani w kodeksie cywilnym nie ma definicji wizerunku.

Z pomocą przychodzi nam potoczne znaczenie tego słowa.

Słownik języka polskiego PWN wskazuje, że wizerunek to „czyjaś podobizna na rysunku obrazie, zdjęciu itp.”  

Sądy w swoich orzeczeniach przyjmują podobne rozumienie tego pojęcia.

Dla przykładu Sąd Apelacyjny w Katowicach przyjął, że „przez pojęcie wizerunku należy rozumieć każdą podobiznę bez względu na technikę wykonania, a więc fotografię, rysunek, wycinankę sylwetki, film, przekaz telewizyjny bądź przekaz wideo” (wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach I ACa 158/15 z dnia 28 maja 2015 r.).

Wizerunek więc to najprościej rzecz ujmując – podobizna człowieka. Nie jest istotne, w jaki sposób została utrwalona. Istotne jest natomiast, żeby osobę na zdjęciu czy rysunku można było rozpoznać.

Wizerunek może przysługiwać tylko i wyłącznie ludziom. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czy spółka akcyjna nie mają wizerunku i nie mogą żądać ochrony z tego tytułu.

Dobra osobiste

Wizerunek jest również dobrem osobistym. Wynika to wprost z art. 23 kodeksu cywilnego.

Artykuł ten brzmi następująco:

Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.

Wizerunek jako jedno z dóbr osobistych podlega nie tylko ochronie wynikającej z prawa autorskiego, ale również wynikającej z prawa cywilnego.

W szczególności osoba, której dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania takiego działania. Jeżeli więc ktoś chce rozpowszechnić zdjęcie z naszym wizerunkiem, mimo naszego sprzeciwu, możemy dochodzić, żeby zdjęcie nie zostało opublikowane.

Jeżeli wizerunek został już naruszony (nasze zdjęcie już zostało opublikowane), to wówczas można dochodzić od osoby naruszającej usunięcia skutków tego działania. Najczęściej będzie to obowiązek złożenia przeprosin czy  usunięcie zdjęcia. Można również dochodzić zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny.

Wizerunek nawet w nie-utworze

Mimo że kwestie związane z prawem do wykorzystania wizerunku zostały uregulowane w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, to zależność między prawem autorskim, a utrwaleniem wizerunku nie jest aż tak silna, jak mogłoby się wydawać.

Nie każde zdjęcie można zakwalifikować jako utwór w rozumieniu prawa autorskiego. Zdjęcie może nie mieć charakteru twórczego, ale jeżeli mamy na nim utrwalony czyjąś podobiznę, to i tak będzie potrzebne uzyskanie zezwolenia na rozpowszechnienie wizerunku.

Potwierdza to wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie z dnia 19 kwietnia 2016 r. (sygn. akt I ACa 1826/15). Sąd uznał, że uregulowania dotyczące wykorzystania wizerunku nie są jasne, ale należy przyjąć wykładnię językową przepisów. W ustawie o prawie autorskim nie ma zawężenia, że wizerunek może być utrwalony tylko i wyłącznie w utworze.

Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej dotyczącej wykorzystania wizerunku, to zapraszam do KONTAKTU. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?

Skontaktuj się ze mną: 609-774-245 joanna@legun.pl

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Joannę Legun w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły w Polityce prywatności.

    Przeczytaj także

    artykuł 172 prawa telekomunikacyjnego
    ABC prawa

    Artykuł 172 prawa telekomunikacyjnego

    O tym przepisie powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca. Jednym z najlepszych kanałów sprzedażowych jest bowiem rozmowa telefoniczna z potencjalnym klientem. W jaki sposób prowadzić marketing własnych produktów w zgodzie z prawem? Pozyskanie numerów telefonów potencjalnych klientów wydaje się łatwe. Czy jednak wykorzystanie takich kontaktów nie będzie prowadzić do naruszenia art. 172 prawa telekomunikacyjnego? Artykuł 172 prawa […]

    Czytaj więcej
    zarządca sukcesyjny
    ABC prawa

    Zarządca sukcesyjny w jednoosobowej działalności gospodarczej

    Kilka podpisów. Tyle mnie więcej potrzebujesz, żeby wykonać znaczący krok w kierunku bezpieczeństwa Twojej jednoosobowej działalności gospodarczej. Firma to Ty. Może nawet Ty to firma. A gdyby Ciebie zabrakło? Czy ona będzie bezpieczna? By tak było, pomoże Ci ustanowienie zarządcy sukcesyjnego. Zarządca sukcesyjny Pełnomocnictwo i prokura to dobre rozwiązanie przy założeniu, że mamy do czynienia […]

    Czytaj więcej
    Co copywriter powinien wiedzieć o prawie?
    ABC prawa

    9 kwestii prawnych dla copywritera

    Inspiracja do napisania tego artykułu pojawiła się w trakcie współpracy z Tekstowni.pl. Byłam gościem organizowanego przez Ewę Szczepaniak kursu online dla początkujących copywriterów. Dla tych, który nie wzięli udziału w kursie przygotowałam listę 9 kwestii prawnych, na które powinien zwrócić uwagę początkujący copywriter. 1. Umowa o dzieło czy umowa o świadczenie usług? To podstawowy dylemat […]

    Czytaj więcej