Umowa z klientem to jedno z Twoich podstawowych zabezpieczeń. Gdy jako przedsiębiorca zawierasz umowę z konsumentem, to nie możesz dowolnie kształtować postanowień łączącej Was umowy. Musisz uważać, żeby w umowie nie znalazły się niedozwolone postanowienia umowne, czyli tzw. klauzule abuzywne czy klauzule niedozwolone.
Czym są niedozwolone postanowienia umowne?
Niedozwolone postanowienia umowne to zapisy w umowie, które nie są uzgodnione indywidualnie z drugą stroną umowy. Kształtują one prawa i obowiązki drugiej strony w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami oraz rażąco naruszają jej interesy.
Tak wynika z definicji niedozwolonych postanowień umownych zawartej w art. 3851 kodeksu cywilnego.
W praktyce będą to klauzule umowne, dzięki którym Twoja sytuacja jako przedsiębiorcy będzie korzystniejsza niż Twojego klienta.
Są to zapisy, które np. ograniczają Twoją odpowiedzialność za wykonanie przedmiotu umowy, czy ustalają, że wszelkie spory będziecie rozstrzygać przed sądem właściwym dla Twojego miejsca prowadzenia działalności. Klauzulami będą również wszelkie zapisy, na podstawie których jedynie Ty masz prawo do wiążącej interpretacji treści umowy czy do jednostronnej zmiany jej treści.
Sprawdź czy w Twojej umowie nie ma jednego z popularnych niedozwolonych postanowień umownych
Na stronie UOKiK możesz znaleźć oficjalny rejestr niedozwolonych postanowień umownych. Znajduje się w nim ponad 7.000 klauzul.
Czy cena może być niedozwolonym postanowieniem umownym?
Niedozwolone postanowienia umowne nie mogą dotyczyć głównych świadczeń stron. To oznacza, że Twój klient nie może skutecznie podnieść, że np. wysokość wynagrodzenia czy cena sprzedaży stanowi niedozwolone postanowienie umowne.
Nie zwalnia to Cię jednak z obowiązku jasnego wskazania, jaką cenę Twój klient ma zapłacić za świadczone usługi.
Indywidualne uzgodnienia
Klauzulami abuzywnymi nie są zapisy umowy, które zostały indywidualnie ustalone między stronami. Jednak to na Tobie jako na przedsiębiorcy ciąży obowiązek udowodnienia, że konkretny zapis pojawił się w umowie w wyniku negocjacji z Twoim klientem.
W praktyce wykazanie, że taki zapis pojawił się w umowie na skutek indywidualnych uzgodnień, jest bardzo trudne. Nie wystarczy, że wskażesz w umowie, że wraz z klientem uzgodniliście jej treść. Liczy się to, że faktycznie Twój klient miał możliwość negocjacji z Tobą treści umowy.
Niedozwolone postanowienia umowne nie wiążą stron
Jeżeli w zawartej przez Ciebie umowie znajduje się klauzula abuzywna, to jako przedsiębiorca nie możesz powołać się na to postanowienie umowne. Ten zapis nie jest wiążący dla stron. Następuje to z mocy samego prawa.
Umowa wiąże natomiast strony w pozostałym zakresie.
Jako przedsiębiorca musisz spełnić swoje zobowiązanie, nawet jeżeli zapis uznany za klauzulę, nie jest wiążący.